Diagnostika manažerů

09.08.2024

Využívání psychologické diagnostiky u manažerů není žádná novinka. Pokud jste pragmatici, nabízí se základní otázka: 

"K čemu je psychodignostika manažerů dobrá?". 

Na těchto řádcích nabídnu svůj pohled na základní přínosy, které psychologická diagnostika manažerů nabízí, a to zadavatelům (majitelům společnosti či HR specialistům) i samotným manažerům

 

Letem světem výběrem manažerů

Ať již jste majitel firmy nebo HR specialista vybíráte do firmy manažery na nejrůznější úrovně. A ruku na srdce, tato disciplína není až tak snadná. Ve firmách, se kterými spolupracuji jsem opakovaně slyšel příběhy, kdy se výběr manažera nepovedl a na organizaci zanechal tento nezdar určitou pachuť. 

Je zbytečné hledat viníka, místo toho se jeví užitečnější přemýšlet, co lze ve výběru zlepšit. A jednou z možností je právě odborná psychologická diagnostika. U tohoto bodu se potřebuji chvíli zastavit. Odbornou psychologickou diagnostikou mám na mysli ty nástroje, které splňují ty nejpřísnější kritéria z hlediska validity, reliability, objektivity apod. (o tom detailněji někdy příště). 

Na trhu v ČR i zahraničí je mnoho "diagnostik", které se sice tváří odborně, ale reálně o jejich kvalitě velmi silně pochybuji. A nejsem jediný. Některé jsou bohužel pouze lákadlem, které navíc stojí nemalý peníz, ale přínos je velmi miziví. V naší firmě je výběr vhodných psychodiagnostických metod velmi pečlivě zkoumán a vybírán a navíc trvám na tom, aby příslušní psychologové a diagnostici měli veškerá potřebná oprávnění a příslušné certifikace. Pokud byste potřebovali v tomto poradit, neváhejte se na nás obrátit v MK Psychology toto opravdu umíme, za to dám ruku do ohně. 

Současně je třeba doplnit, že diagnostiku manažerů používáme samozřejmě i za účelem dalšího profesního a osobnostního rozvoje manažerů, kteří již ve firmě nějakou dobu pracují. Jednoduše řečeno - výběr, adaptace, rozvojové plány, kariérní plánování, reorganizace, talent management - zde všude má diagnostika své místo. 


Přínosy pro zadavatele

Jako hlavní přínos pro zadavatele (majitel společnosti, HR specialista apod.) v situaci výběru nového manažera vidím v ochraně vaší investice. Položte si jednoduchou otázku: "Kolik mě stojí manažer během tříměsíční zkušební doby?". Pokud jste našli svoji odpověď, pak ji porovnejte s nabídkou ceny za profesionální psychologickou diagnostiku specializovanou na výběr manažerů. Moje zkušenost je, že i Komplexní manažerský profil (nejširší psychodiagnostické posouzení v rozsahu 6 až 7 hodin) je mnohem levnější, než částka, kterou jste si odpověděli na výše uvedenou otázku. 

Pokud již manažera ve firmě máte a rozhodujete se pro psychologickou diagnostiku, nejčastěji to dělá kvůli určení jeho dalšího profesního a osobnostního rozvoje, plánování kariéry nebo i nějaké nejistoty či dokonce hrozby uvnitř organizace. Všechny tyto motivy jsou legitimní a současně velmi důležité. 

Ať již jste v situací výběru nebo rozvoje, jako zaměstnavatel díky manažerské psychodiagnostice získáte odpovědi na své otázky ohledně příslušného manažera, například tyto: 

  • Jaký je? Jaké má osobnostní vlastnosti?
  • Jaké má silné stránky a co jsou jeho slabiny?
  • Co jej motivuje? Jaké vlastnosti pomáhají dosahovat výkonu? 
  • Jaké má sociální dovednosti a jak je na tom s emoční inteligencí? 
  • Jaké má IQ a v jaké jsou jeho hodnoty v různých oblastech inteligence? 
  • Jaké jsou jeho manažerské dovednosti, manažerský styl? 
  • Zvládá dobře zátěž? Objevují se u něj nějaká rizika? 
  • Lze u něj vyloučit temné stránky osobnosti jako je narcismus, machiavelismus či psychopatie? 

Přínosy pro samotné manažery 

Základem profesionální psychodiagnostické služby pro manažery je, že manažer získá od odborníka (psycholog, psychodiagnostik) odpovídající zpětnou vazbu, a to zpravidla v rozsahu 30 až 60 minut. Cílem této zpětné vazby je, aby manažer získal komplexní pohled na své výsledky v užitých metodách, porozuměl lépe své osobnosti, identifikoval silné a rozvojové stránky a získal konkrétní náměty pro rozvojový plán